Söka efter objekt (ett kriterium)

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Söka efter objekt (ett kriterium)

Grundläggande matematiska koncept


I denna övning fokuserar eleven på att hitta föremål enligt endast ett kriterium. Den här typen av uppgift är ett av de första kommunikationsspelen som barnet förstår innan det når förskoleåldern.


Varför är denna övning viktig?
Övningen fokuserar på att sortera efter ett givet kriterium. Eleven lär sig att tänka, analysera och strukturera sina tankar. Hen bestämmer vad som är problemet som måste lösas, utvärderar det och upprepar sedan processen med nya kriterier. Hen lär sig att reagera, att glömma de ursprungliga kriterierna och att anta nya.

Till exempel sorterar vi objekt efter färg, andra gånger efter storlek och nästa gång efter form. Genom att sortera lär sig eleven också begreppsprecision, vilket är viktigt i matematik.

Vem passar denna övning till?
Främst förskolebarn, men den passar även äldre barn som behöver utveckla sina språkkunskaper. Övningens svårighetsgrad beror på hur väl eleven känner till föremålen i fråga och deras egenskaper. (Exempel: Vet jag hur en vuxen ser ut? Vet jag hur en pingvin ser ut? Vet jag vad människor är?)

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt, spela upp dem eller låt eleven läsa dem själv. Helst ska du prata med eleven och ställa frågor som "Varför tror du att den här hör hemma här?", "Finns det en annan sten gömd någonstans?", "Varför markerade du den här karaktären?".
Tack vare detta sätt att tänka utvecklar eleven sina språkkunskaper genom verbala resonemang. På så sätt lär hen sig mycket djupare och mer komplext.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Att integrera aktiviteter med vardagliga föremål, där eleven måste identifiera deras färg, form, storlek och andra egenskaper, är en bra motsvarighet till denna övning. Till exempel kan eleven känna igen att en röd bil skiljer sig från en blå bil, eller att en knapp med två hål ser annorlunda ut än en med fyra hål.

Redskap – när du städar disken eller dukar, låt barnet separera redskapen efter färg, typ eller material. "Hitta allt som är vitt", "Vad är glas?", "Visa mig alla kopparna".

I spelet använder vi först jämförelser av endast en parameter:

  • Kläder - vi lägger ut olika färgade kläder (blå tröja, röda shorts, gul baddräkt, röd mössa, blå skjorta...) t.ex. på sängen och låter barnet sortera dem efter färg, typ eller tyg. Ställ frågor som "Kan du hitta alla strumpor?", "Visa mig allt blått", "Vad är fluffigt?"
  • Leksaker - vi lägger ut olika leksaker framför barnet, som sorterar dem efter färg, typ eller material. "Vilka leksaker är röda?", "Visa mig alla dockor", "Hitta alla bilar".
  • Redskap – när du städar disken eller dukar, låt barnet separera redskapen efter färg, typ eller material. "Hitta allt som är vitt", "Vad är glas?", "Visa mig alla kopparna".

För den här övningen försöker vi fokusera på endast ett kriterium, som endast kan identifieras genom syn, utan ytterligare information om objektet.
Kriteriet är vanligtvis färg, form eller typ. Barnet letar till exempel efter en blå tröja och gröna strumpor, inte en varm tröja och pappas strumpor.