Villkor

Allmänna villkor


(nedan kallade "Allmänna villkor")

1. Inledning


1.1. Allmänna villkor

Företaget Levebee s.r.o., med säte på Na Pankráci 322/26, Nusle, 140 00 Prag 4, ID-nummer: 03362078, registrerat i handelsregistret som förs av kommunala domstolen i Prag, sektion C, insats 230690 (nedan kallad "Leverantören"), är operatören av applikationen kallad Včelka som finns på Leverantörens webbplats https://www. vcelka.cz/cs/ eller tillgänglig som programvara för användarnas slutenheter via Google Play eller Apple Appstore (nedan kallad "applikationen") och leverantör av relaterade underhålls- och supporttjänster för applikationen (nedan kallade "tjänsterna").

Dessa allmänna villkor reglerar de rättsliga förbindelser som upprättas mellan konsumenten eller företaget (nedan kallad "kunden") och leverantören genom ett avtal enligt vilket leverantören ger kunden och de användare av applikationen som kunden valt (nedan kallad "användaren") rätt att använda applikationen och tjänsterna (nedan kallat "avtalet"), allt inom ramen för och på de villkor som anges i avtalet och i de allmänna villkoren.

1.2 Övriga rättsliga bestämmelser


Bestämmelserna i Avtalet ska ha företräde framför ordalydelsen i Allmänna villkor.

Rättsliga relationer mellan Leverantören och Kunden som inte uttryckligen regleras av dessa Allmänna villkor eller Avtalet ska regleras av relevanta bestämmelser i civillagen, i tillämpliga fall, lagen om upphovsrätt, samt GDPR, konsumentskyddslagen, lagen om skydd av personuppgifter, lagen om vissa tjänster i informationssamhället, lagen om mervärdesskatt och därmed sammanhängande lagstiftning.

1.3 Definitioner och tolkning

Följande termer har följande innebörd i dessa allmänna villkor:

"Ansökan"

har den innebörd som anges i artikel 3.1;
"Upphovsrättsligt skyddat verk"

har den innebörd som anges i artikel 4.1;
"Upphovsrättslagen"


betyder lag nr. 121/2000 Coll, lagen om upphovsrätt, i dess ändrade lydelse;
"Pris"

betyder det pris till vilket Användaren får använda Applikationen och Tjänsterna, vilket även inkluderar det belopp som motsvarar mervärdesskatt;
"Cookies"

betyder textfiler som lagras på en dator eller annan elektronisk enhet i samband med användningen av applikationen och som möjliggör analys av användningen av webbgränssnittet;
"Användare"

betyder kunden och andra personer som kunden har gett tillgång till sitt kundkonto;
"GDPR"

betyder förordning (EU) nr. 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd av fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG;
"Licens"

har den betydelse som anges i artikel 4;
"Erbjudande"

betyder ett förslag om att ingå ett Avtal med Kunden;
"Civilrätt"

betyder lag nr. 89/2012 Coll, civillagen, i dess ändrade lydelse;
"Företagare"



betyder en person som inte är konsument, särskilt de personer som när de ingår avtalet, om föremålet för avtalet är relaterat till en sådan persons egen affärsverksamhet, tillverkning eller liknande verksamhet, och när de i övrigt har att göra med leverantören, på egen bekostnad och eget ansvar bedriver förvärvsverksamhet i form av handel eller liknande verksamhet, med avsikten att göra det kontinuerligt, eller personer som gör det på uppdrag eller för en sådan persons räkning;
"Leverantör"

betyder Levebee s. r.o., med säte på Táborská 940/31, Prag, postnummer 14000, ID-nr. : 03362078, registrerad i handelsregistret som förs av kommunala domstolen i Prag, sektion C, insert 230690;
"Arbetsdag"

betyder en dag som inte infaller på en lördag eller söndag och som varken är en statligt erkänd helgdag eller någon annan statligt erkänd arbetsfri dag i Tjeckien;
"Klagomål"

har den innebörd som anges i art. 6.4. ;
"Tjänster"

betyder underhålls- och supporttjänster som är direkt relaterade till driften av applikationen;
"Avtal"

har den betydelse som anges i artikel 1.1. ;
"Avtalspart"

betyder, beroende på sammanhanget, Leverantörens eller Kundens person;
"Konsument"

betyder en fysisk person som vid ingående och fullgörande av Avtalet och i andra kontakter med Leverantören agerar utanför sin affärsverksamhet eller utanför sitt självständiga utövande av sitt yrke;
"Gratisprov"

har den innebörd som anges i Art. 3.3. a);
"Allmänna villkor"

betyder dessa allmänna villkor;
"Inbjudan"

betyder en inbjudan från den intresserade parten till leverantören att lämna ett individuellt anbud;
"Intressent"

betyder en konsument eller ett företag som är intresserade av att ingå avtalet;
"Kund"

betyder en person som har ingått ett avtal med leverantören i enlighet med artikel 3.3. a). 2.2. i Avtalet;
"Kundkonto"

betyder ett konto som Kunden har skapat i applikationen och som används för att använda applikationen och tjänsterna;
"Lag om mervärdesskatt"

betyder lag nr 235/2004 Coll,
"Lag om vissa informationstjänster"

betyder lag nr 480/2008 Coll, om vissa tjänster i informationssamhället och om ändring av vissa lagar, i dess ändrade lydelse;
"Lag om skydd av personuppgifter"

betyder lag nr 101/2000 Coll. om skydd av personuppgifter, i dess ändrade lydelse;
"Lag om konsumentskydd"

betyder lag nr 634/1992 Coll, om konsumentskydd, i dess ändrade lydelse;
"Lag om redovisning"



betyder lag nr 563/1991 Coll, lag om redovisning, i dess ändrade lydelse.




Avhängigt av sammanhanget ska definitionerna ovan, liksom alla andra termer i singular, inkludera plural, och maskulinum inkluderar femininum, och vice versa, och ska gälla i tillämpliga delar för singular och plural av de definierade termerna.

2. Avtal


2.1. Avtalets föremål


Vid ingående av avtalet förbinder sig Leverantören att ge användarna tillstånd att använda applikationen och tjänsterna i den omfattning och på de villkor som anges i avtalet, särskilt i artiklarna 3 och 4 i de allmänna villkoren, och Kunden förbinder sig att betala Leverantören priset för att bevilja detta tillstånd, såvida inte avtalet föreskriver att användningen av applikationen och tjänsterna avtalas vara gratis.

Kunden förbinder sig också att se till att andra användare följer avtalet. Kunden ska vara ansvarig för sådana personers brott mot sina skyldigheter enligt Avtalet som om den själv hade brutit mot de aktuella skyldigheterna. På samma sätt ska Kunden, i händelse av att Användaren vidtar en viss åtgärd via Kundkontot, vara bunden av denna åtgärd ur avtalets synvinkel.

Kunden förbinder sig vidare att inhämta och, på begäran, förse Leverantören med samtycke från andra Användare, eller deras lagliga företrädare, i händelse av att ett sådant samtycke krävs för en viss användning av Applikationen eller för annat utförande av detta Avtal, såvida inte sådant samtycke ges direkt av dessa personer till Leverantören.

2.2. Avtalets ingående



a) genom registrering i applikationen

Avtalet ingås genom att kunden registrerar sig i applikationens registreringsgränssnitt.

Kunden registrerar sig genom att fylla i de grundläggande registreringsuppgifterna, som är Kundens förnamn, efternamn, e-postadress och det lösenord som Kunden väljer. E-postadressen och lösenordet används senare för att kunden och andra användare ska få tillgång till applikationen.

Då kunden registrerar sig bekräftar han/hon att han/hon har läst innehållet i dessa allmänna villkor, förstått dem i sin helhet och uttryckligen godkänner alla rättigheter och skyldigheter som följer av dem. Konsumenten förklarar att han/hon har läst och förstått den information som han/hon får i artikel 7 i dessa allmänna villkor.

Då kunden registrerar sig samtycker han/hon också till behandling av personuppgifter och till att information och marknadsföringskommunikation skickas till den e-postadress som han/hon har angett, allt inom ramen för och på de villkor som anges i artikel 8 i dessa allmänna villkor.

Då Kunden sluter Kontraktet begär Kunden att Leverantören ska påbörja fullgörandet av sina skyldigheter enligt Kontraktet omedelbart efter att det slutits, dvs. innan ångerfristen enligt artikel 2.4 i dessa Allmänna villkor löper ut.

Efter korrekt registrering har Kunden rätt att skapa ett läsarkonto i Applikationen för sig själv eller andra Användare. Användarens användning av applikationen endast på grundval av registrering är kostnadsfri.

b) på grundval av ett individuellt erbjudande

Kunden har rätt att bjuda in Leverantören att lämna ett individuellt erbjudande om att ingå avtalet (nedan kallad "inbjudan"). Inbjudan kan göras per telefon, e-post eller skriftligen via Leverantörens kontaktuppgifter som finns i Applikationen under fliken "Kontakt", eller andra kontaktuppgifter till Leverantören som Leverantören ska tillhandahålla Sökanden för att skicka Inbjudan.

Inbjudan ska särskilt innehålla Identifiering och kontaktuppgifter till Sökanden, åtminstone en allmän specifikation av Sökandens krav och, i förekommande fall, annan information som Sökanden eller Leverantören anser lämplig eller nödvändig för att utarbeta det individuella erbjudandet. Om vissa av dessa uppgifter inte ingår i inbjudan har Leverantören rätt att begära att de kompletteras.

Leverantören ska, efter att ha mottagit inbjudan eller efter att ha kompletterat den, till den adress som anges i inbjudan sända Sökanden ett individuellt anbud, vanligtvis i form av en skattedokumentation (nedan kallat "anbudet"), som särskilt innehåller en specifikation av föremålet för Avtalet, dess pris och en hänvisning till dessa Allmänna villkor. Leverantören är dock inte skyldig att svara på inbjudan. Leverantören utesluter härmed på förhand möjligheten att acceptera anbudet med ändringar.

Leverantören är beredd att låta pedagogiskt-psykologiska rådgivningscenter eller liknande organisationer, samt bibliotek i Tjeckien, använda applikationen tillfälligt inom ramen för sin verksamhet utan kostnad, utan begränsningar och framtida skyldigheter, med undantag för skyldigheten att tolerera publiceringen av deras referensuppgifter i applikationen. För att detta faktum ska framgå av erbjudandet måste det av inbjudan framgå att den sökande är en av de förtecknade enheterna, t.ex. genom att skicka inbjudan till den adress som anges i applikationen under fliken "För bibliotek" eller genom att fylla i det formulär som finns i applikationen under avsnittet "Pedagogiska och psykologiska rådgivningscenter".

Avtalet ingås vid den tidpunkt då den sökande betalar den relevanta skattedokumentationen eller på annat sätt börjar handla på ett sätt som gör att det är uppenbart att denne accepterar erbjudandet.

2.3. Ändring av avtalet

Den registrerade kunden har rätt att ändra avtalet så att användarna eller några av dem, istället för att ha rätt att använda den kostnadsfria varianten av applikationen och tjänsten enligt artikel 3.3 a i användarvillkoren, har rätt att använda någon av de betalda varianter av applikationen och tjänsten som avses i artikel 3.3 a i användarvillkoren. 3.3. enligt punkt b) i Allmänna villkor, eller en förlängning av rätten att använda någon av dessa varianter av applikationen. De nämnda ändringarna ska träda i kraft i förhållande till specifika Användare vid utgången av den period som avses i artikel 3.3 a eller b i AVG och under vilken respektive Användares tillstånd att använda den tidigare versionen av Applikationen varade, dock tidigast från och med dagen för betalning av Priset.

Kunden ska göra ändringen genom att välja önskad variant och varaktighet för möjligheten att använda applikationen och tjänsterna i fliken Inställningar/Licens för den specifika användaren och ska betala priset.

Alla andra ändringar av avtalet ska överenskommas individuellt mellan parterna och bekräftas på det sätt som anges för ingående av avtalet på grundval av ett individuellt anbud, särskilt om avtalet också har ingåtts på detta sätt.

Företagaren förbehåller sig rätten att i rimlig omfattning ändra villkoren för användning av applikationen och tillhandahållandet av tjänsterna, särskilt omfattningen av möjlig användning av applikationen eller tjänsterna, varvid kunden alltid kommer att informeras om en sådan ändring via den e-postadress som kunden uppgett vid registreringen för applikationen. De nya villkoren träder i kraft och blir gällande inom 30 dagar efter det att de har publicerats i applikationens gränssnitt och informationen om ändringen har skickats till kunden, såvida inte kunden avvisar ändringarna inom denna period genom att avbryta sin registrering eller på annat sätt meddela leverantören att han/hon avvisar ändringarna och säger upp avtalet av angiven anledning.

Anbudsgivaren har dock inte rätt att ändra Avtalet på detta sätt av en anledning som den måste ha förutsett vid avtalets ingående eller på grund av en förändring i Anbudsgivarens personliga eller ekonomiska förhållanden.

2.4 Avtalets varaktighet och uppsägning

Avtalet ingås på bestämd tid, från det att det ingås på något av de sätt som anges i artikel 2.2 ovan fram till dess att Kundens konto sägs upp. Detta påverkar inte parternas rätt att frånträda avtalet i enlighet med tillämpliga bestämmelser i civillagen.

Konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom fjorton dagar från dagen för dess ingående.

När man frånträder avtalet i enlighet med det förfarande som anges i föregående stycke kan man också använda det ångerformulär som finns i applikationen under fliken Inställningar/Support eller som bifogas erbjudandet. Leverantören ska bekräfta till konsumenten, på den elektroniska adress som konsumenten uppgett i registreringen enligt artikel 2.2 a eller i inbjudan enligt artikel 2.2 b, att konsumenten har mottagit sitt ångerformulär utan onödigt dröjsmål efter det att det har levererats till leverantören.

Om konsumenten utövar sin rätt att frånträda avtalet i enlighet med föregående punkter ska den angivna ångerfristen anses ha upprätthållits om konsumenten under ångerfristen skickar ett meddelande till leverantören om att han/hon frånträder avtalet.

3. Specifikation av applikationen och erbjudna tjänster

3. 1. Specifikation och funktion av Appen

Appen fungerar som en så kallad individuell läscoach och används främst för att förbättra läsnivån, hjälpa till med lässvårigheter, inklusive dyslexi. Appen bidrar således till att förbättra effektiviteten och kvaliteten på Användarnas läsning.

Appen är utvecklad i samarbete med specialpedagoger och kombinerar deras expertis med skalbarheten och andra fördelar hos en datorapplikation. Undervisning och övning av läsning i applikationen bygger på årtionden av beprövade och använda metoder för att lära ut denna färdighet, samt nya undervisningsformer som möjliggör användning av en interaktiv onlinemiljö, allt enligt specifika användares behov.

Efter att ha fyllt i de nödvändiga uppgifterna har användaren möjlighet att gå igenom en diagnos av läsförmågan, utifrån vilken han automatiskt erbjuds en lista med övningar för sina individuella behov. Resultaten av övningarna, i kombination med en subjektiv bedömning av deras svårighetsgrad, används för att anpassa de enskilda övningarna eller hela listan med övningar till användarens aktuella färdigheter.

På grund av varje persons individuella fysiologiska och psykologiska dispositioner garanterar leverantören dock inte att varje användare kan uppnå de angivna förbättringarna i sin läsförmåga. De angivna förbättringsvärdena är realistiska uppskattningar baserade på 1) tidigare prestationer hos användarna av applikationen, 2) teoretiska källor från professionella författare och erfarenheter från experter som är involverade i utvecklingen av applikationen, och 3) antagandet att varje användare är genuint intresserad av att förbättra sin läsförmåga, särskilt kvaliteten på sin läsning, och att han/hon för detta ändamål urskillningslöst och fullständigt kommer att följa alla rekommendationer och instruktioner som han/hon får i applikationen och i annat levererat material.

3.2 Användning av applikationen och tillhandahållande av tjänster


Applikationen görs tillgänglig för användarna via det offentliga Internet. För att applikationen ska fungera smidigt rekommenderar Leverantören Microsoft Windows-, Linux- eller Apple MacOS-miljö med webbläsaren Google Chrome eller Mozila Firefox i den senaste tillgängliga versionen, eller för surfplattaversioner av applikationen, Android-operativsystem i version 5 och senare eller iOS i version 11 och senare.

Anbudsgivaren åtar sig att skydda applikationsservrarna på leverantörens sida inom ramen för de tjänster som tillhandahålls av leverantören med hjälp av standardserverskydd som erbjuds av den aktuella serveroperatören (åtminstone användning av starka lösenord och brandvägg) och garanterar att avsaknaden av sådant skydd inte kommer att leda till

  • informationsläckage som orsakas av användningen av applikationen;
  • till missbruk, skada, förlust av information eller dokument som används av användare i applikationen, inklusive information om användarens framsteg i handledningen;
  • till läckage av information om enskilda användare;

3.3 Varianter av applikationen och tjänsterna

Efter korrekt registrering har kunden rätt att utse personer av Användare med ett läsarkonto. Dessa personer har möjlighet att använda applikationen och tjänsterna på följande sätt, om inget annat anges i de enskilda varianterna av applikationen och tjänsterna eller i beskrivningen av dessa varianter som finns i applikationen.

a) Gratis förhandsgranskning

Då Kunden sluter Avtalet får Kunden alltid rätt att använda en kostnadsfri variant av applikationen, den så kallade kostnadsfria förhandsgranskningen (nedan kallad "gratis förhandsgranskning").  Under den kostnadsfria förhandsversionen har varje Användare för vilken Kunden skapar ett läsarkonto i Applikationen rätt att använda alla tillgängliga handledningar och övningar som ingår i Applikationen i sin helhet kostnadsfritt under en period av sju (7) dagar från dagen för avtalets ingående. På detta sätt får Användarna möjlighet att bekanta sig med hur applikationen fungerar kostnadsfritt under en viss tidsperiod. Tjänsterna tillhandahålls också som en del av den kostnadsfria demonstrationen, men utan garanterad svarstid.

Med tanke på den kostnadsfria demonstrationens kostnadsfria karaktär förbehåller sig Leverantören dock rätten att begränsa eller avsluta den kostnadsfria demonstrationen när som helst.

b) Betalda versioner av applikationen

Kunden kan välja en annan version av Leverantörens applikation och tjänster för en viss användare, vars beskrivning finns i applikationen, och ändra det befintliga avtalet genom att betala priset för någon av dem.

Beskrivningen av dessa varianter innehåller alltid omfattningen och sättet för Användarens möjliga användning av Applikationen och Tjänsterna (annars i samma omfattning och på samma sätt som den kostnadsfria demoversionen), varaktigheten för möjligheten att använda Applikationen och Tjänsterna (vanligtvis 1 månad, 6 månader eller 1 år) inom denna omfattning samt angivande av Priset. I den mån en beskrivning av de enskilda varianterna av applikationen och tjänsterna inte finns i applikationen ska dessa allmänna villkor gälla.

I dessa varianter ska personer som använder applikationen under den angivna tidsperioden alltid ha möjlighet att även använda tjänsterna med garanterad svarstid, dvs. tiden mellan registrering av en supportförfrågan och meddelande om föreslagen lösning.

3.4. Begränsning av möjligheten att använda applikationen och tjänsterna


Anordnaren har rätt att avbryta driften av leverantörens server eller andra enheter som påverkar funktionerna i applikationen eller tjänsterna som överenskommits i avtalet, särskilt deras funktionalitet, under en tidsperiod som är strikt nödvändig, vid behov av att utföra underhåll eller modifieringar av dessa enheter samt vid överdriven drift av applikationen (t.ex. g.

I händelse av att applikationen eller tjänsterna inte är tillgängliga för användarna, eller att vissa av deras delar inte fungerar på grund av orsaker på leverantörens sida, som leverantören objektivt sett kan förhindra och rimligen kan åläggas att göra det, har kunden rätt att utöva de rättigheter från bristfällig prestanda som anges i artikel 6 i AVT. För dessa ändamål ska applikationen anses vara otillgänglig för användarna först från och med den tidpunkt då Kunden meddelar Leverantören om denna otillgänglighet.

Ett exempel på en sådan orsak är underhåll av applikationen eller avbrott i Leverantörens server eller andra enheter under en längre period än vad som är strikt nödvändigt, uppdatering av applikationen eller andra åtgärder som kräver att den tillfälligt är otillgänglig. Orsakerna till att applikationen inte är tillgänglig för leverantören omfattar å andra sidan inte faktorer som ligger utanför leverantörens kontroll, resultatet av tredje parts mjukvara eller hårdvara, planerad driftsstopp eller andra tillfälliga eller permanenta oförutsägbara och oöverstigliga hinder som är oberoende av leverantörens vilja.

Providern ska meddela kunden om ett planerat tjänsteavbrott som den får kännedom om och som leder till att applikationen inte är tillgänglig i mer än 8 timmar minst 3 dagar i förväg. Leverantören ska informera Kunden om andra orsaker till avbrottet i prestanda och orsaken till detta utan onödigt dröjsmål efter att ha fått kännedom om dem.

Användare har inte rätt att använda applikationen eller tjänsterna på ett sätt som kan skada Leverantören eller andra personer, kränka sådana personers rättigheter eller begränsa andra personers användning av applikationen och tjänsterna, eller på andra sätt som applikationen uppenbarligen inte är avsedd för (t.ex. g.

Om Leverantören har anledning att tro att någon av Användarna använder Applikationen eller Tjänsterna på ett otillåtet sätt, bryter mot villkoren i Licensen (se artikel 4) eller på annat sätt bryter mot Avtalet, kan Leverantören, efter att i förväg ha meddelat Kunden till den elektroniska adress som uppgavs vid registreringen, begränsa Licensen eller, i det extrema fallet, säga upp Avtalet, bland annat genom att annullera det skapade Kundkontot.

I nödvändiga fall som är värda särskild hänsyn, om Leverantören finner att någon av Användarna väsentligt bryter mot villkoren i Avtalet eller använder Applikationen i strid med lagen, har Leverantören rätt att säga upp Avtalet utan förvarning eller vidta andra lämpliga åtgärder för att avhjälpa situationen.

4. Licens


4.1. Beviljande av licens



Kunden är medveten om att applikationen och vissa tjänster eller delar av dessa är skyddade som upphovsrättsligt skyddade verk enligt lagen om upphovsrätt och andra lagar och internationella avtal om skydd av immateriella rättigheter. Leverantören är verkställare av äganderätten till dessa upphovsrättsskyddade verk eller delar därav på grundval av Leverantörens avtalsförhållanden med upphovsmännen.

Vid ingående av Avtalet beviljar Leverantören Användarna en licens att använda Applikationen, Tjänsterna eller de delar därav som uppfyller egenskaperna hos ett upphovsrättsskyddat verk (nedan kallat "Upphovsrättsskyddat verk" och "Licensen"), allt inom ramen för och på de villkor som anges i Applikationens användargränssnitt, i Avtalet och i dessa Allmänna villkor (i synnerhet art.

4.2. Licensens omfattning




Användarna har rätt att använda upphovsmannens verk i den form som gjorts tillgänglig för dem i den omfattning och för de användningsområden som är nödvändiga för att uppnå syftet med avtalet. Licensen är avtalad som icke-exklusiv, territoriellt obegränsad och för avtalets varaktighet, men inte längre än varaktigheten av författarnas äganderätt.

Om inte annat anges i avtalet har användarna inte rätt att reproducera, distribuera, hyra ut, leasa ut, låna ut, göra tillgänglig för andra personer eller på annat sätt överskrida den kvantitativa eller andra omfattningen av dess möjliga användning som överenskommits i avtalet utan leverantörens skriftliga medgivande. Utan ett sådant samtycke har de inte heller rätt att utöva upphovsmännens personliga rättigheter, i synnerhet att göra ändringar eller andra ingrepp i Författarverket, att kombinera det med ett annat verk eller att inkludera det i ett kollektivt verk, att ta på sig författarskapet till Författarverket, att ändra eller ändra författarnas benämningar, titeln på Författarverket, att använda Författarverket på ett sätt som minskar dess värde för Leverantören. Om det finns något tvivel om sättet för möjlig användning av Författarverket är Kunden skyldig att begära Leverantörens instruktioner och tills Leverantören får ett svar ska tillståndet att använda Författarverket gälla snarare i mindre omfattning.

4.3. Övriga villkor för licensen


Försäljaren ska också förse Kunden med alla dokument och all information som behövs för att utöva licensen. Kunden har inte rätt att utföra någon omkompilering, omvandling, omvänd analys eller annan omvänd ingenjörskonst av det upphovsrättsskyddade verket.

5. Betalningsvillkor


5.1. Pris


Priset för varje variant av applikationen anges i applikationsgränssnittet. Användarna kan använda de betalda varianterna av applikationen och tjänsterna endast vid tidpunkten för betalning av priset via den elektroniska betalningsgateway som finns i applikationsgränssnittet, såvida inte Leverantören kommer överens om något annat med Kunden.

Efter betalning ska Leverantören utfärda ett skattedokument till Kunden, vilket ska göras tillgängligt för Kunden i en elektronisk version direkt i applikationen.

Priset inkluderar inte de kostnader för Användarna som krävs för att ansluta sig till Internet. Dessa kostnader ska betalas av användarna själva.

5.2. Återkommande betalningar

Om du använder alternativet återkommande betalning, en regelbunden månatlig prenumeration, debiteras den fasta betalningen en gång i månaden (upp till högst 15 EUR per månad).

Betalkortsuppgifterna lagras säkert endast på GoPay-sidan - vår betaltjänstleverantör. Betalkortsuppgifter hanteras av GoPay i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI-DSS nivå 1 (den högsta nivån av datasäkerhet inom finanssektorn).

Samtycke till datalagring och återkommande betalning kan när som helst återkallas direkt i ansökan från respektive student eller genom att skicka e-post till support@levebee.com.




6. Reklamationspolicy

6.1 Leverantörens ansvar för brister


Leverantören är ansvarig gentemot Kunden för att Applikationen har de egenskaper som anges i Kontraktet och tillhandahålls till Kunden på avtalade villkor.

Om Applikationerna eller tjänsterna i den mening som avses i artikel 3.4 i AVT är otillgängliga på grund av orsaker från Leverantörens sida som Leverantören objektivt sett kan förhindra och rimligen kan åläggas att göra det, om de inte motsvarar den beskrivning som ges i applikationens gränssnitt, i Kontraktet eller i dessa AVT eller om de inte görs tillgängliga för Kunden inom den överenskomna tiden, ska Kunden ha rättigheter från bristfälligt utförande.

6.2 Begränsning av Leverantörens ansvar för fel



Leverantören ska inte vara ansvarig för eventuella fel i applikationen eller tjänsterna eller delar av dessa, inte heller för skador (inklusive förlust av data, obehörigt intrång i kundens konto, förlust av data och information om inlärningsprocessen), om felen också orsakades

a) till följd av felaktig användning av Användaren (e. g. a.) på grund av användning av olämpligt innehåll (t.ex. på grund av oprofessionellt ingripande i leveransen av system- och programvaruutrustning och miljö, eller skapande, uppladdning eller bifogande av olämpligt innehåll etc.). );

b) inkompatibilitet eller problematisk funktionalitet hos applikationen, tjänsterna eller delar av dessa med datorprogram och hårdvara som inte anges som kompatibla med applikationen i avtalet eller i applikationen, eller som inte rekommenderas av leverantören på de angivna platserna;

c) felaktig användning av applikationen, tjänsterna eller icke-fungerande internetanslutning från användarens sida;

d) otillräcklig kontosäkerhet från användarens sida, som infekterar sådana personers lokala nätverk eller deras datorer med datavirus (spionprogram, skadlig kod osv.).

e) överföring av felaktiga eller tvetydiga uppgifter till användaren;

f) felaktig funktion av användarens tekniska utrustning, operativsystem eller nätverk, eller program från tredje part som körs samtidigt med applikationen eller påverkar dess korrekta funktion;

g) force majeure, t.ex. g. Gg. g. g. krigstillstånd, ändringar i rättsliga bestämmelser som gör att det blir betydligt svårare för leverantören att fullgöra avtalet, naturkatastrofer eller andra extraordinära oförutsägbara och oöverstigliga hinder som uppstår oberoende av leverantörens vilja.

Anbudsgivaren är inte heller ansvarig för uppenbara fel som inte påpekats av kunden senast när applikationen, tjänsten eller delar av den gjordes tillgänglig, eller om de framkom senare, då utan onödigt dröjsmål efter att kunden haft möjlighet att upptäcka felen, i den mening som avses i § 1921 i civillagen. I ett sådant fall ska Leverantören invända mot det sena upptäckandet av felet och domstolen får inte i efterhand bevilja Kunden rätten till bristande uppfyllelse.

6.3. Rättigheter från bristfällig prestation


Konsumenten har följande rättigheter från den bristfälliga prestationen, beroende på om felet kan avhjälpas eller inte. Om felet kan avhjälpas har konsumenten rätt att efter eget val (i) få felet reparerat och rätten att använda den relevanta versionen av applikationen utökad till de användare som har begränsats i sin användning av applikationen till följd av felet under felets varaktighet, eller (ii) en skälig rabatt på priset. Om felet inte kan avhjälpas och applikationen inte kan användas korrekt på grund av felet kan konsumenten antingen (i) häva avtalet eller (ii) kräva en rimlig rabatt på priset.

6.4. Utövande av rätten till bristfällig prestation


Kunden ska meddela Leverantören om eventuella brister utan onödigt dröjsmål efter det att den kunde ha upptäckt dem vid en snabb inspektion och rimlig omsorg.

Kunden ska anmäla bristerna i Applikationen och utöva den valda rätten till bristfällig prestation som följer av artikel 6.3.

genom skriftlig anmälan, eller på något annat sätt som gör det möjligt för Leverantören att utan tvekan identifiera Kunden, särskilt per telefon, e-post eller skriftligen till korrespondensadressen, eller genom andra kontaktuppgifter för Leverantören som finns i applikationen under fliken "Kontakter" (nedan kallad "Reklamation").

I Reklamationen ska Kunden identifiera det konstaterade felet eller beskriva exakt hur felet yttrar sig.  Datum för inlämnande av ett klagomål är det datum då klagomålet med en beskrivning av felet eller dess manifestationer, så att det anmälda felet kan undersökas, lämnas till leverantören.

Försäljaren ska ge kunden en bekräftelse på lämpligt sätt (med hänsyn till reklamationens form) som innehåller information om när kunden gjorde sin anmälan, vad reklamationen innehåller och vilken metod för hantering av reklamationen som kunden har begärt, och därefter även en bekräftelse av datum och metod för hantering av reklamationen, inklusive bekräftelse av reparationen och dess varaktighet, eller en skriftlig motivering av avslaget på reklamationen.

Företagaren ska besluta om klagomålet utan onödigt dröjsmål, i komplicerade fall senast tre arbetsdagar från det datum då klagomålet lämnades in. Denna tidsgräns omfattar inte den rimliga tid som krävs för en professionell bedömning av felet.

Anspråket, inklusive avhjälpande av felet, ska avgöras utan onödigt dröjsmål, senast 30 dagar från dagen för reklamationen, såvida inte leverantören och kunden kommer överens om en längre period. Om denna tidsfrist förgäves överskrids ska detta betraktas som ett väsentligt avtalsbrott.

7. Information till konsumenter


Därutöver uppfyller Leverantören genom denna artikel i Allmänna villkor sin informationsskyldighet gentemot konsumenten som följer av bestämmelserna i § 1811, § 1820 och § 1826 i civillagen och även konsumentskyddslagen.

Företagarens identitet och adress, inklusive adressen för leverans av elektronisk post, anges i artikel 1.1 i dessa allmänna villkor samt i ansökan. Beskrivningen av den tillhandahållna prestationen anges i artikel 3 i dessa allmänna villkor och i applikationen eller i erbjudandet, inklusive eventuella andra specifikationer, såsom hur Leverantören ska fullgöra avtalet eller information om det digitala innehållets funktionalitet och dess tekniska skyddsåtgärder.

Priset, betalningssättet och eventuella kostnader eller avgifter i samband med föremålet för utförandet specificeras i artikel 5 i AVA. Närmare uppgifter om de rättigheter som följer av bristfälligt utförande och villkoren för att utöva dem finns i artikel 6 i AVB. Uppgifter om avtalets varaktighet och möjligheterna att säga upp det anges i artikel 2. 4 i AGB, inklusive konsumentens instruktioner om sin rätt att frånträda avtalet, alla villkor, tidsfrister och förfaranden för att utöva denna rätt, särskilt möjligheten att använda ångerformuläret som finns i applikationen under fliken Inställningar/Support eller som bifogas erbjudandet.

Avtalet ingås vanligen med hjälp av fjärrkommunikationsmedel. Kostnaderna för att använda fjärrkommunikationsmedel i samband med avtalet ska betalas av konsumenten. Avtalet kan också ingås i en översättning till andra språk eller på andra språk, men den tjeckiska versionen av avtalet kommer alltid att bifogas och i händelse av tvivel om avtalets innehåll kommer den tjeckiska versionen av avtalet att ha företräde.  Uppgifterna om avtalet inklusive dessa allmänna villkor lagras i applikationen och kan nås av konsumenten genom registrering.

Konsumenten har rätt att kontakta tillsynsmyndigheten, som är den tjeckiska handelsinspektionen, med klagomål om Leverantörens åtgärder som inte är förenliga med konsumentskyddslagen.

Om en tvist uppstår mellan Leverantören och konsumenten i samband med avtalet har konsumenten rätt att vända sig till den tjeckiska handelsinspektionen, med säte på Štěpánská 15, Prag 2, internetadress www.coi.cz och https://adr.coi.cz/cs, som föremål för reglering av konsumenttvister utanför domstol. Alla uppgifter om möjligheten till tvistlösning utanför domstol finns på den tjeckiska handelsinspektionens webbplats.

8. Behandling av personuppgifter

8.1. Samtycke till behandling av personuppgifter


För tillämpningen av artikel 8 betraktas endast fysiska personer som kunder eller användare, eftersom GDPR och lagen om skydd av personuppgifter inte gäller för juridiska personers personuppgifter.

Då Kunden kryssar i den relevanta rutan under registreringen har Kunden samtyckt till att Leverantören behandlar personuppgifter i den omfattning och för det ändamål som anges i artikel 8.2 b i denna artikel, och även till att Leverantören och dess behöriga personer använder Kundens elektroniska kontaktuppgifter för detta ändamål. Samtidigt förklarar kunden att de uppgifter som han/hon lämnat är sanna, korrekta och fullständiga och att de lämnas frivilligt, samt att han/hon är medveten om sina rättigheter enligt artikel 8.5 i Allmänna villkor.

Kunden erkänner att utan behandling av personuppgifter i syfte att ingå och fullgöra avtalet enligt artikel 8. 2 (a), vetenskaplig forskning enligt (c) och fullgörandet av leverantörens rättsliga skyldigheter enligt (d) nedan, kan avtalet inte ingås, men samtycke till behandling för marknadsföring och kommersiella ändamål enligt artikel 8.2 (b) i Allmänna villkor krävs inte. 8.2. Punkt b) nedan har Leverantören rätt att inte ge eller att återkalla ett sådant samtycke när som helst, utan att det påverkar möjligheten att ingå eller fullgöra Kontraktet.

Kunden som har gett samtycke till Leverantören i enlighet med föregående stycke har rätt att när som helst återkalla detta samtycke, även delvis, i en form som gör det uppenbart för Leverantören att det är Kunden eller en annan person som är behörig att göra det för Kundens räkning. 

8.2. Syfte och omfattning av behandling av personuppgifter


Anbudsgivaren behandlar användarnas personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen, lagen om vissa tjänster i informationssamhället och GDPR, i syfte att

a) förhandla om ingåendet av avtalet och utöva de rättigheter och skyldigheter som följer av avtalet;

b) marknadsföring och annan affärskommunikation, i synnerhet för att informera kunden om andra produkter och tjänster från leverantören och tredje part;

c) vetenskaplig forskning i syfte att förbättra och utveckla applikationen och kvaliteten på tjänsterna, i synnerhet med hjälp av så kallade "cookies".

d) fullgörande av Leverantörens rättsliga skyldigheter;

och för de ändamål som anges i a) och b) ovan i den mån:
.

  • Kundens eventuella för- och efternamn;
  • Kundens e-postadress;
  • Kundens IP-adresser;

För det ändamål som anges i (c) ovan, även i den utsträckning:

  • andra personuppgifter som rör användningen av applikationen och som Leverantören erhåller från kunden, särskilt enskilda användares resultat i samband med användningen av applikationen, undervisningsförfaranden och ljudupptagningar av enskilda användares läsning av ord och meningar, eller uppgifter om operationer som äger rum på enheter som används av användare på grundval av avtalet, eller kakor i den omfattning som motsvarar det skydd som användaren väljer när han/hon använder applikationen;


och för det syfte som avses i punkt d ovan i den utsträckning

  • Data som föreskrivs i relevant lagstiftning som är tillämplig på leverantören, särskilt i den utsträckning som föreskrivs i bokföringslagen, enligt vilken leverantören är skyldig att behandla alla bokföringshandlingar och bokföringsunderlag.


8.3. Metod för behandling av personuppgifter


Anbudsgivaren behandlar personuppgifter enligt denna artikel både på automatiserad väg i leverantörens informationssystem och manuellt, allt på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inklusive skyddet av dem. I detta syfte ska leverantören särskilt använda följande tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot obehörig eller olaglig behandling och mot oavsiktlig förlust, förstörelse eller skada:
.

  • Passordsäkrad onlinelagring med begränsad åtkomst
  • .
  • Tvåfaktorsäkerhet för att skydda tillgången till databasen
  • Kryptering av all lagring och alla databasutgångar och säkerhetskopior
  • Lagring av alla dokument och digitala säkerhetskopior i leverantörens låsta lokaler

Manuell behandling ska utföras av leverantörens anställda eller av en tredje part som leverantören valt ut, vars identitet ska meddelas kunden av leverantören. Alla personer som kommer i kontakt med personuppgifter i enlighet med denna artikel är bundna av tystnadsplikt.

8.4. Period för behandling av personuppgifter a) ovan under den tid som rättigheterna och skyldigheterna enligt avtalet varar, i regel tills Kundens konto avslutas, för det ändamål som avses i punkt b) ovan under tio (10) år från dagen för tillhandahållandet av personuppgifterna eller tills Kunden återkallar sitt samtycke till behandlingen av dem, för det ändamål som avses i punkt b ovan under en period av tio (10) år från den dag då personuppgifterna lämnades eller tills kunden återkallar sitt samtycke till behandlingen av dem, för det ändamål som avses i punkt c ovan under en period av tio (10) år från den dag då personuppgifterna lämnades. (c) ovan under den tid som sådan vetenskaplig forskning pågår, och för det ändamål som avses i d) ovan under den period som krävs enligt relevant lagstiftning (enligt bokföringslagen gäller skyldigheten att bevara bokföring och bokföringshandlingar under en period av fem år).

8.5. Rättigheter för personer vars personuppgifter behandlas av leverantören


Leverantören ska utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter inom en månad från mottagandet av begäran förse de personer vars personuppgifter behandlas av leverantören med information om de åtgärder som vidtagits på deras begäran i enlighet med följande punkter.

Denna period får förlängas med ytterligare två månader om det är nödvändigt och med hänsyn till komplexiteten och antalet förfrågningar. Leverantören ska informera den person som gör begäran om en sådan förlängning inom en månad från mottagandet av begäran, tillsammans med skälen till uppskjutandet.

Om begäran har gjorts i elektronisk form ska informationen också tillhandahållas i elektronisk form. Om den sökande begär det, får informationen lämnas muntligt, förutsatt att den sökandes identitet kan styrkas på annat sätt. Alla förfrågningar, invändningar etc. kan göras via applikationen.

Om leverantören inte vidtar den begärda åtgärden ska den utan dröjsmål och inom en månad efter mottagandet av begäran informera sökanden om skälen till att den inte vidtar åtgärden och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet och söka rättsligt skydd.

Alla meddelanden och alla åtgärder från leverantören enligt denna artikel i Allmänna villkor ska vara kostnadsfria. Om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig på grund av att den är upprepad ska leverantören dock ha rätt att antingen

  • pålägga en rimlig avgift med hänsyn till de administrativa kostnader som är förknippade med att tillhandahålla den begärda informationen eller kommunikationen eller vidta den begärda åtgärden,
  • eller vägra att tillmötesgå begäran.

Om leverantören har rimliga tvivel om den sökandes identitet kan den begära att ytterligare information som krävs för att bekräfta den sökandes identitet lämnas.

a) Rätt till tillgång till personuppgifter

Personer vars personuppgifter behandlas av Leverantören har rätt att få bekräftelse från Leverantören om huruvida de personuppgifter som rör dem behandlas eller inte och, om de behandlas, har rätt att få tillgång till sådana personuppgifter och till information om följande:

.

  • Syftena med behandlingen;
  • kategorier av berörda personuppgifter;
  • mottagare eller kategorier av mottagare till vilka personuppgifterna har lämnats ut eller kommer att lämnas ut, särskilt mottagare i tredjeländer eller internationella organisationer;
  • Den avsedda perioden för vilken personuppgifterna kommer att lagras eller, om detta inte kan fastställas, de kriterier som används för att fastställa denna period
  • .
  • Det finns en rätt att begära att den registeransvarige rättar eller raderar personuppgifter som rör den registrerade eller att begränsa eller invända mot behandlingen av sådana uppgifter
  • .
  • Rätten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet;
  • all tillgänglig information om källan till personuppgifterna, såvida den inte har erhållits från den registrerade;
  • Om automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, som avses i artikel 22.1 och 22.4 i dataskyddsförordningen äger rum och, åtminstone i dessa fall, meningsfull information om det förfarande som används samt om betydelsen och de förutsebara konsekvenserna av sådan behandling för dessa personer;
  • Om personuppgifter överförs till ett tredjeland eller en internationell organisation har dessa personer rätt att informeras om de lämpliga skyddsåtgärder enligt artikel 46 i dataskyddsförordningen som gäller för överföringen.


Leverantören ska tillhandahålla en kopia av de personuppgifter som behandlas. Leverantören får ta ut en rimlig avgift baserad på administrativa kostnader för ytterligare kopior på begäran av den berörda personen. Om den sökande gör en begäran i elektronisk form ska informationen tillhandahållas i den elektroniska form som normalt används, om inte den sökande begär något annat. Rätten att få denna kopia får inte påverka andra personers rättigheter och friheter negativt.

b) Rätt till rättelse

Personer vars personuppgifter behandlas av leverantören har rätt att få felaktiga personuppgifter om dem rättade av leverantören utan onödigt dröjsmål. Med hänsyn till ändamålen med behandlingen har sådana personer rätt att få ofullständiga personuppgifter kompletterade, bland annat genom att lämna en kompletterande förklaring.

c) Rätt till radering

Personer vars personuppgifter behandlas av leverantören har rätt att få leverantören att radera de personuppgifter som rör dem utan onödigt dröjsmål, och leverantören är skyldig att radera personuppgifterna utan onödigt dröjsmål om någon av följande orsaker gäller:
.

  • Personuppgifterna är inte längre nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in eller på annat sätt behandlades;
  • Det samtycke som låg till grund för behandlingen av uppgifterna har dragits tillbaka och det finns ingen ytterligare rättslig grund för behandlingen;
  • Det finns en invändning mot behandlingen enligt g i nedan och det finns inga mer prioriterade legitima skäl för behandlingen, eller det finns en invändning enligt g ii nedan;
  • personuppgifterna har behandlats olagligt;
  • De personliga uppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse enligt Europeiska unionens eller en medlemsstats lagstiftning som leverantören omfattas av;
  • Personuppgifterna har samlats in i samband med erbjudandet av informationssamhällets tjänster i enlighet med artikel 8.1 i dataskyddsförordningen;


Om Leverantören har lämnat ut personuppgifter och är skyldig att radera dem enligt föregående stycke ska den vidta rimliga åtgärder, med hänsyn till tillgänglig teknik och kostnaderna för genomförandet, inklusive tekniska åtgärder, för att informera andra registeransvariga som behandlar sådana personuppgifter om att den registrerade har begärt att de ska radera alla hänvisningar till, kopior av eller repliker av sådana personuppgifter.

Ovanstående stycken ska inte tillämpas om behandlingen är nödvändig:

  • för utövandet av rätten till yttrande- och informationsfrihet;
  • för fullgörandet av en rättslig förpliktelse som kräver behandling enligt Europeiska unionens eller en medlemsstats lagstiftning som leverantören omfattas av, eller för utförandet av en uppgift som utförs i allmänhetens intresse eller i utövandet av en officiell myndighet som leverantören har fått;
  • för arkivändamål i allmänhetens intresse, för vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller för statistiska ändamål i enlighet med artikel 89.1 i GDPR, där rätten till radering sannolikt skulle förhindra eller allvarligt äventyra uppnåendet av ändamålen med den behandlingen;
  • för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.


d) Rätt till begränsning av behandling

Personer vars personuppgifter behandlas av leverantören har rätt att få leverantören att begränsa behandlingen i något av följande fall
.

  • De personer som förnekar personuppgifternas riktighet, under den tid som krävs för att leverantören ska kunna kontrollera personuppgifternas riktighet
  • .
  • Behandlingen är olaglig och de berörda personerna vägrar att radera personuppgifterna och begär i stället att användningen av dem begränsas;
  • Företagaren behöver inte längre personuppgifterna för ändamålen med behandlingen, men de berörda personerna behöver dem för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk;
  • Behandlingen är föremål för invändning i enlighet med punkt g i nedan, i väntan på kontroll av att leverantörens legitima skäl väger tyngre än den registrerades;

Om behandlingen har begränsats i enlighet med föregående punkt får sådana personuppgifter, med undantag för lagring, behandlas endast med samtycke från dessa personer eller för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda en annan fysisk eller juridisk persons rättigheter eller av skäl som rör ett viktigt allmänt intresse för Europeiska unionen eller en medlemsstat. Den person som har fått en begränsning av behandlingen enligt föregående punkt ska i förväg underrättas av leverantören om att begränsningen av behandlingen kommer att upphävas.

e) Leverantörens anmälningsskyldighet avseende rättelse, radering och begränsning av behandling


Leverantören ska underrätta de enskilda mottagare till vilka personuppgifterna har lämnats ut om varje rättelse eller radering av personuppgifter eller begränsning av behandling som gjorts i enlighet med föregående artikel 8.5 i AVT, utom i de fall då detta visar sig vara omöjligt eller kräver en oproportionerligt stor insats. Leverantören ska informera de personer vars personuppgifter berörs om sådana mottagare om de begär det.

f) Rätt till dataportabilitet

Personer vars personuppgifter behandlas av Leverantören har rätt att erhålla de personuppgifter om dem som de har lämnat till Leverantören, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, och rätt att överföra sådana uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan hinder från Leverantören, under förutsättning att, och i den utsträckning som, behandlingen sker med automatiserade medel.

Vid utövandet av sin rätt till dataportabilitet enligt föregående stycke ska de berörda personerna ha rätt att få personuppgifterna överförda direkt av leverantören till den andra personuppgiftsansvarige, om det är tekniskt möjligt.

Utnyttjandet av den rättighet som avses i denna artikel ska inte påverka rätten till radering enligt punkt c ovan. Denna rättighet ska inte gälla för behandling som är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för att utöva en officiell makt som tillkommer leverantören.

Utnyttjandet av den rättighet som avses i denna artikel får samtidigt inte inverka negativt på andra personers rättigheter och friheter.

g) Rätt att invända mot behandling

Personer vars personuppgifter behandlas av Leverantören har rätt att när som helst invända mot behandlingen av personuppgifter om dem
.

  • av skäl som har att göra med deras särskilda situation i förhållande till de uppgifter som avses i artikel 8.2 punkt iii. GDPR som behandlas för vetenskaplig forskning i syfte att förbättra applikationen och kvaliteten på tjänsterna på grundval av leverantörens legitima intresse av att förbättra applikationen (i ett sådant fall ska leverantören inte behandla sådana personuppgifter vidare såvida inte leverantören kan visa på tvingande legitima skäl för behandlingen som väger tyngre än de berörda personernas intressen eller rättigheter och friheter);
  • och behandlas i syfte att bedriva direkt marknadsföring, vilket inkluderar profilering, i den mån det avser sådan direkt marknadsföring (i så fall kommer personuppgifterna inte längre att behandlas för sådana ändamål).


h) Automatiserat individuellt beslutsfattande, inklusive profilering


Personer vars personuppgifter behandlas av leverantören har rätt att inte bli föremål för något beslut som enbart baseras på automatiserad behandling, inklusive profilering, som har rättsliga effekter som rör dem eller som väsentligt påverkar dem på liknande sätt. Detta gäller inte om beslutet är:

  • nödvändigt för att ingå eller fullgöra avtalet;
  • tillåtet enligt en lag i Europeiska unionen eller i en medlemsstat som Leverantören omfattas av och som också föreskriver lämpliga åtgärder för att säkerställa skyddet av de berörda personernas rättigheter och friheter och legitima intressen, eller
  • är baserad på den registrerades uttryckliga samtycke.

I de fall som avses i punkterna i och iii ska leverantören genomföra lämpliga åtgärder för att skydda de berörda personernas rättigheter och friheter och legitima intressen, åtminstone rätten till mänskligt ingripande från leverantören, rätten att uttrycka sin synpunkt och rätten att bestrida beslutet.

(i) Anmälan av personuppgiftsincidenter

Om en viss personuppgiftsincident sannolikt leder till en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter ska leverantören utan onödigt dröjsmål anmäla incidenten till de personer vars personuppgifter berörs och beskriva personuppgiftsincidentens art på ett klart och tydligt språk i anmälan.

I anmälan ska leverantören inkludera minst följande information: namn och kontaktuppgifter till dataskyddsombudet eller annan kontaktpunkt som kan ge ytterligare information, en beskrivning av de sannolika konsekvenserna av personuppgiftsincidenten, en beskrivning av de åtgärder som leverantören har vidtagit eller föreslagit att vidta för att åtgärda personuppgiftsincidenten, inklusive, i förekommande fall, åtgärder för att mildra eventuella negativa effekter.

Anmälan är inte nödvändig om något av följande villkor är uppfyllda:

  • Företagaren har infört lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder och dessa skyddsåtgärder har tillämpats på de personuppgifter som berörs av personuppgiftsincidenten, särskilt sådana som gör uppgifterna obegripliga för personer som inte har rätt att få tillgång till dem, t.ex. kryptering;
  • Tillhandahållaren har vidtagit uppföljningsåtgärder för att säkerställa att den höga risken för rättigheterna och friheterna för de personer vars personuppgifter berörs inte längre är sannolik att inträffa;
  • Det skulle kräva oproportionerligt stora ansträngningar. I ett sådant fall måste de berörda personerna informeras på ett lika effektivt sätt genom ett offentligt meddelande eller en liknande åtgärd.


8.6 Ytterligare information


Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för det ändamål som avses i artikel 8.2 a i Allmänna villkor är att uppgifterna är nödvändiga för att fullgöra de rättigheter och skyldigheter som följer av avtalet. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för det ändamål som avses i artikel 8.2 b i Allmänna villkor är samtycke från de fysiska personer som de relevanta personuppgifterna avser. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för det ändamål som avses i artikel 8.2 c i AVT är Leverantörens berättigade intresse av att utveckla applikationen och förbättra tjänsterna. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter för det ändamål som avses i artikel 8.2. d) i AVG är behovet av att uppfylla de rättsliga skyldigheter som gäller för Leverantören.

Leverantören behandlar personuppgifter endast för sina interna behov och har inte rätt att tillhandahålla, överföra eller avslöja sådana uppgifter till tredje part eller hantera dem i större utsträckning än vad som är nödvändigt för ändamålen utan kundens samtycke, utom när avslöjandet av sådan information krävs enligt lag eller av behöriga myndigheter i enlighet med rättsliga bestämmelser.

Med undantag för den nödvändiga överföringen av följande personuppgifter till följande personer som anges i den offentliggjorda listan i applikationen under fliken GDPR.

Oavsett andra administrativa eller rättsliga skyddsåtgärder har varje person vars personuppgifter behandlas av leverantören rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, som för Tjeckien är byrån för skydd av personuppgifter, om han/hon anser att behandlingen av hans/hennes personuppgifter strider mot lagen.

9. Giltighet och verkan, tillämplig lag


Dessa allmänna villkor träder i kraft och blir gällande den 25.5.2018.

De juridiska relationerna enligt avtalet regleras av tjeckisk lag. Till följd av detta val berövas konsumenten dock inte det skydd som ges av de lagbestämmelser som inte kan frångås avtalsmässigt och som skulle gälla i avsaknad av lagval.



Englisk översättning av villkoren tillhandahålls för din bekvämlighet. Vid tolkningskonflikter gäller tjeckisk version.