Söka efter objekt (abstrakta kriterier)

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Söka efter objekt (abstrakta kriterier)

Grundläggande matematiska koncept


I den här övningen försöker eleven fokusera på att hitta föremål med svårare kriterier än i övning 101 och 102.
Nu är uppgiften mer utmanande och kräver förståelse av mer komplicerade instruktioner, som eleven behöver mer kunskap, medvetenhet och erfarenhet för att förstå. Eleven ska till exempel veta: vem är patienten? Eller: vad innebär det att vara på jobbet? och så vidare.


Varför är denna övning viktig?
Övningen fokuserar på att sortera efter givna kriterier. Det är viktigt att kriterierna är tydligt definierade och att föremålen även kan klassificeras explicit. Eleven lär sig att tänka, analysera och strukturera sina tankar. Genom att sortera lär sig eleven också begreppsmässig precision, vilket är viktigt i matematik.

Vem passar denna övning till?
Främst för förskolebarn, men den passar även för äldre barn som behöver utveckla sina språkkunskaper. Övningens svårighetsgrad beror på hur väl eleven känner till föremålen som frågas om och deras egenskaper. Under övningen uppmuntras eleven att uttrycka och förklara sig verbalt och på så sätt lära sig att förfina begrepp och sina idéer om världen.

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.

Helst ska du prata med eleven och ställa frågorna "Varför tror du att...?", "Kan något annat höra hit? Som en sked?", "Om inte, varför?". Tack vare detta sätt att tänka utvecklar eleven språkkunskaper genom verbala resonemang. Det gör inlärningen mycket djupare och mer komplex.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Att införliva aktiviteter med vardagliga föremål, där eleven uttryckligen måste identifiera hur föremålen skiljer sig från varandra, till exempel i syfte, tyg, material eller ägare, är en bra match för denna övning. Vi använder flera egenskaper i jämförelse:

Kläder – lägg ut olika typer av kläder (en varm tröja, pappas shorts, en ny baddräkt, en vintermössa, mormors skjorta...) till exempel på sängen och låt barnet klassificera dem efter användning, tyg eller ägare. Ställ frågor som: "Vad har du på dig på vintern?", "Kan du hitta alla strumpor som tillhör pappa?", "Vilken prickig plagg bär mamma på jobbet på sommaren?", "Vad är fluffigt och värmer dina händer?"
Djur - på en resa till djurparken, mormors gård, eller medan du tittar i en bok, låt ditt barn kategorisera djuren de ser efter art, typ av kost, beteende etc. Vi ställer frågor som "Var är växtätaren?", "Vilket husdjur fångar möss?", "Vilka djur bor på gården?", "Vilket djur lägger ägg?"
Leksaker - vi kan göra städning av leksaker roligare genom att spela ett spel där barnet separerar föremål efter material, ägare eller typ. "Lägg alla leksaker som tillhör Isriket i lådan", "Ta med Pokémonen som tillhör din bror", "Lägg gosedjuren du fick av mormor på sängen".


I den här övningen försöker vi fokusera på abstrakta kriterier. Ett exempel kan vara en instruktion där barnet letar efter den frukt som mamman gillar bäst eller djuret som ger mjölk. Så kriteriet kan inte ses, men kan istället vara till exempel syftet (varma handskar), beteendet (kon som ger oss mjölk) eller ägaren (mammas klänning).