Sortera objekt (identiska objekt)

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Sortera objekt (identiska objekt)

Grundläggande matematiska koncept


Den här övningen är motsatsen till de föregående övningarna 101, 102 och 103. Nu känner eleven redan till de valda objekten, men hen måste ta reda på vilka kriterier hen ska sortera dem efter. Detta är en enklare version av den här övningen där vi tilldelar objekt och kriteriet är objektets utseende. Så vi letar efter föremål som ser likadana ut.


Varför är denna övning viktig?
Övningen fokuserar på att sortera efter givna kriterier. Det är viktigt att kriterierna är tydligt definierade och att föremålen också kan klassificeras explicit. Eleven lär sig att tänka, analysera och strukturera sina tankar. Genom att sortera lär sig hen också begreppsprecision, vilket är viktigt i matematik.

Vem passar denna övning till?
Främst förskolebarn, men den passar även äldre barn som behöver utveckla sina språkkunskaper.

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem eller låt eleven läsa dem själv.

Eleven tittar på föremålen och förklarar hur hen går tillväga och varför. Vi frågar varför hen tänker så och om ett annat föremål på bilden också skulle kunna tillhöra gruppen och varför. På så sätt lär sig eleven att argumentera och utvecklar språkkunskaper genom sina verbala resonemang, vilket bidrar till att lära sig på ett mycket djupare och mer komplext sätt.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
När du handlar, lägg märke till arrangemanget av produkter. Varför är de ordnade på det sättet? Ställ frågor till ditt barn som "Varför sätts alla dessa juicer ihop?" (två rader av samma apelsinjuice), eller "Varför ligger dessa chokladaskar på samma rad?" (de har alla nötter på omslaget) eller "Varför är dessa rätter tillsammans?" (vita djupa tallrikar).