Komplettera mönster

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Komplettera mönster

Grundläggande matematiska koncept


I den här övningen tittar eleven först på den översta raden av bilder som alternerar. Utmaningen är att ta reda på växlingens karaktär.
Är det färgen, numret eller arrangemanget? Situationen är olika varje gång.


Varför är denna övning viktig?
I den här övningen letar eleven efter en algoritm. Det vill säga ordningsprincipen som kräver förståelse kring efter vilken princip de presenterade bilderna är ordnade i en given ordning och att ta reda på vilken bild som saknas i serien.

Eleven analyserar bilderna och letar efter ett logiskt förhållande mellan dem, men detta kan baseras på olika principer varje gång och eleven måste följa instruktionerna. Denna aktivitet kräver också intermodalitet, det vill säga förmågan att använda analogiskt tänkande och att kombinera olika information. Eleven måste också förstå händelseförloppen, kunna identifiera stegen och sedan utföra dem utan att missa eller hoppa över några. Detta är också viktigt för senare orientering i siffror och förståelse av sambanden mellan dem.

Vem passar denna övning till?
Generellt hör det hemma i förskolan och tidig skolålder. Förutom logik utvecklar övningen även språkkunskaper. Övningen hjälper också till att öva upp principen om ordning (serialitet) och förmågan att använda analogiskt tänkande, och kombinera olika information (intermodalitet).

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.

I instruktionerna har eleven redan några tips om vad hen ska titta efter på bilderna. Hen måste också reagera flexibelt på de ändrade bilderna i de olika övningarna, eftersom sorteringsalgoritmerna förändras. Färgerna på föremålen kan vara förvirrande. Eleven kan reagera hastigt på den dominerande visuella uppfattningen. Det viktiga är att stanna upp, tänka och sedan agera. Låt eleven beskriva högt hur hen tänker och varför hen till slut fattade det beslut hen gjorde.

Svårigheten är annorlunda när det saknas en bild i slutet av raden (det enklare alternativet), men det går då inte att kontrollera om svaret är korrekt. Det svårare alternativet är den saknade bilden i mitten (men med möjlighet att kontrollera om bilden följer raden) eller i början.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Denna typ av uppgifter kan till exempel övas på en kulram, där barnet måste räkna ut kombinationen att följa för att slutföra raden.

Detta inkluderar även att spela brädspel där procedurer och regler måste följas.

Barnet kan också bygga med klossar efter ett mönster och så vidare.