Identifiera objekt baserat på språkjämförelse

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Identifiera objekt baserat på språkjämförelse

Grundläggande matematiska koncept


I denna övning jämför eleven tre objekt, händelser eller aktiviteter och uttrycker deras inbördes förhållande. Detta ställer redan högre krav på elevens kognitiva och uttrycksfulla färdigheter.

Eleven bedömer adjektiv och adverb passivt och aktivt. Hen bestämmer en högre eller lägre grad av en given egenskap, det vill säga att något är mer/något är mindre, och tilldelar till exempel termer som varken den minsta/eller den största till givna objekt. Således jämför eleven aktivt föremål med varandra.


Varför är denna övning viktig?
Att jämföra till exempel föremål, händelser och aktiviteter får eleven att inse vad som är lika och vad som inte är det. (Exempel: Vilken sträng är varken den längsta eller den kortaste?) Denna typ av tänkande leder till kvalitativ perception, vilket en dag kommer att leda till att man jämför siffror och tal i allmänhet. Förutom kognitiva färdigheter är språkbruket aktivt engagerat både passivt och aktivt.

Vem passar denna övning till?
Hör generellt hemma i förskolan eller tidig skolålder. Förutom resonemang utvecklar denna övning även språkkunskaper.