Identifiera höger och vänster (ur andras perspektiv)

Tips på hur du använder denna övning hemma och i skolan.

Identifiera höger och vänster (ur andras perspektiv)

Grundläggande matematiska koncept


I denna övning känner eleven igen höger och vänster från den andra personens perspektiv, vilket är en av de mer utmanande uppgifterna. Denna färdighet är en kombination av kunskaper, färdigheter och erfarenheter av att använda alla sinnen samt rumslig rörelse under lekar, sporter och andra aktiviteter.


Varför är denna övning viktig?
Visuell distinktion, som är i fokus för denna övning, spelar en viktig roll i utvecklingen av ett barns uppfattning.

Eleven ska först urskilja och vara medvetet om detaljer, förgrund, horisontell och sedan vertikal. Bli passivt och sedan aktivt medveten om rumslig och ortogonal orientering. Uppgiften "känn igen höger och vänster på den andra personen" representerar den högsta nivån i förskolebarnets uppfattning om rumsliga relationer.

Vem passar denna övning till?
Den hör vanligtvis hemma i förskolan eller tidig skolålder. Förutom begrepp som uttrycker rumsliga relationer, utvecklar den också språkkunskaper.

Metodiska rekommendationer
Läs instruktionerna högt för eleven, spela upp dem från appen eller låt eleven läsa dem själv.

Eleven svarar på frågan om vad apan håller i sin högra eller vänstra hand. Frågor genereras slumpmässigt för varje variant. I svarsmenyn kan eleven alltid välja mellan båda föremålen som apan håller i. Syftet är inte att få eleven att arbeta mekaniskt utan att först tänka på svaret och sedan svara. Du kan utöka uppgiften med en vanlig illustration, med hjälp av en verklig situation, där du står inför eleven och visar hur det ser ut ur hans/hennes synvinkel när du håller föremålet i höger eller vänster hand.

Tips för liknande aktiviteter utanför appen
Spel som "rör din vänstra axel med höger hand" är bra. "Rör vid min vänstra axel med din högra hand." Står man inför barnet är uppgiften svårare, står man lika orienterad som barnet är svaret lättare för barnet.